keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

AZORIT, JUHANNUSPÄIVÄ 20.06.-09.07.2015

HORTA, FAIAL

16 vuorokautta ja 18 tuntia merellä ja vihdoinkin perillä Hortassa, Azoreilla. https://fi.wikipedia.org/wiki/Azorit
Olemme tulleet Eurooppaan, vaikka nämä Azorit ovatkin täällä kaukana merellä. Ensimmäinen merkki Eurooppaan tulosta on  kännykän textiviestin piippaus, vaikka matkaa satamaan on vielä useampi tunti: roaming-hinnat EU:n alueella, soitto vain 24 senttiä, vastaaminen 6 senttiä ja textiviestin lähetys 7 senttiä -otan heti muutaman puhelun Suomeen lähimmille ihmisille:-)

Odotettu näky muutaman päivän merellä olon jälkeen:-)



Tuosta aallonmurtajan kulmalta vasemmalle ja olemme perillä.

Sataman aallonmurtajan suojassa otamme VHF:llä yhteyden marinaan, "mihinköhän täällä parkkeerataan?" Vastaukseksi kuuluu vain puolikas sana ja rätinää. Kaikki laiturit ovat täynnä ja muureilla kyljittäin olevilla veneillä kaksi tai kolme muuta venettä kyljissään kiinnittyneinä. Myös vastaanotto/polttoainelaituri on täynnä (myöhemmin katselimme, että monet veneet näyttivät viihtyvän polttoainelaiturilla jopa päivän tai kaksi eikä satamamestari siihen puuttunut!). Teemme pari kierrosta ankkuroituneina olevien veneiden välissä ja löydämme myös Pantheralle hyvän ankkurointipaikan ulommasta reunasta. Opaskirja väittää, että altaan pohja on vain osittain hiekkaa ja muuten kiveä, pitokin saattaisi olla huono, mutta Rocna pitää meidät taas luotettavasti paikallaan, vaikka muut veneet ajoittain valuvatkin tuulen viuhuessa ympärillä.

Hurautamme Möhköllä konttorille juuri vähän ennen sulkemisaikaa, tullin ja satamapoliisin miehet sulkevat jo oviaan. Satamamestari näpyttelee tietomme koneelle ja kirjaa meidät saapuneiksi ("kyllähän toivomus olisi, että olisitte tulleet veneellä tähän laituriin, mutta menee tämä näinkin"). Kyllä on helppoa täällä Euroopassa, ainoastaan allekirjoituksen sataman sääntö-kaavakkeeseen joutuu itse kirjoittamaan. Sitten käynti maahantuloviranomaisen luona, passien luku laitteella ja olemme virallisesti Euroopassa ("ei tarvitse tulla erikseen enää tulliin tai satamapoliisin luo, he tulevat kyllä veneelle, jos jotain tarvitsevat")



Lisää kuvateksti


Ankkurissa ollessa on oma rauha, ei ainakaan kukaan kävele kannen yli viereiseen veneeseen. Ja kun tuulee, ei kolista vasten toisia veneitä ja betonimuuria. Ainoa haitta on kastuminen Möhkö-matkan aikana rantaan, siis silloin kun tuulee ja loiskuaa.

Faialin saari on jylhä tulivuoren rinteineen ja viereisellä Picon saarella oleva Pico-vuori hallitsee myös marinan maisemaa. Retkeilemme vain Hortan kaupungin tuntumassa kiipeillen muutamalle lähimmälle mäelle.







Rannalle huuhtoutunut portugalin sotalaiva, joka vielä käänteli purjettaan.

Paras vessan ikkunasta näkynyt maisema koko reissulla.


Bermudan kalliiden hintojen jälkeen täällä kaikki tuntuu halvalta, hintatason mittarina pidetty olut maksaa pienessä tuopissa tai pullossa (250 ml) 1,10€, siis ravintolassa. Heti ensimmäisenä iltana nautiskelemme pizzoista Papa´s pizzeriassa, kyllä maistuu hyvälle monen päivän kala-aterioiden jälkeen!

http://www.petercafesport.com/pcs/index.php


Suurin osa Atlantin yli itään päin purjehtivista veneilijöistä kulkee Azoreiden kautta, tilasto muutaman vuoden takaa kertoo, että veneiden lukumäärä on vuosittain yli 1300. Näistä seiloreista suurin osa tulee juuri Hortaan, josta onkin tullut veneilijöiden "mekka", josta löytyy kaikki tarvittavat palvelut ja mukavuudet kuten Peter´s Sport Cafe, jossa mekin kävimme välipalalla.

Hortan satamassa veneilijöillä on yleisenä tapana maalata oman veneen logo muistoksi käynnistä ja tuottamaan hyvää onnea edessä oleville etapeille. Näitä maalauksia on  varmasti tuhansia, emme edes yrittäneet laskea:-) Betoniset muurit, penkit, raput, tasainen laiturin pinta, kaikki mahdolliset paikat on maalattu -ja kun vanha maalaus alkaa olla niin huonossa kunnossa, ettei siitä enää saa selvää, maalataan siihen uusi kuva päälle.


Tuttujen veneiden logojakin löytyy.

T-paita epoxilla laiturin pintaan, lähes ikuinen?


Mosaiikilla saa melko kestävää.


Myös laatoitus toimii:-)





Me olemme maalanneet Pantheran logon Madeiran PortoSantolle, vanhoja maalejakin on vielä jäljellä, mutta sateinen ja tuulinen sää ei oikein suosi maalausta, kunnes toiseksi viimeisenä päivänämme paistaa aurinko ja ryhdymme puuhaan. Parin tunnin homma ja Juha on saanut maaalauksen valmiiksi, mutta nyt sitä uhkaa trimmerinsä kanssa nurmikkoa siistivä puutarhatyöntekijä, yritämme selittää portugalia puhuvalle miehelle, että siellä on juuri maalattu työ, arvoitukseksi jää, ymmärsikö hän (seuraavana päivänä  tarkistamme tilanteen: vain muutama rähmä kertoo pinnalta pyyhityistä ruohoista).


Luonnostelualustana suomalaisen s/y Tavinon maalaus






PRAIA DA VITORIA, TERCEIRA

Siirrymme yön kestävällä moottoripurjehduksella Terceiralle, kun sää ei ole paras mahdollinen jatkaa matkaa vielä manner-Eurooppaan.  Parasta säätä ei tänä vuonna taida olla olemassakaan, muutaman päivän välein viuhuvat matalapainerintamat kovine tuulineen tekevät jatkamispäätöksestä haastavaa. Monethan viettävät täällä Azoreillakin vuoden tai pari, mutta kyllä me haluamme koti-Suomeen.



Terceiralla vuokraamme auton, kiertelemme ihastelemassa kaikkialla villeinä kasvavia hortensioita ja vierailemme tulivuoren sisällä laavatunnelissa. Ja kyttäämme päivittäin säätietoja, jotka vaihtelevat kovasti. Lähtiessämme täältä haluaisimme päästä suoraan Englannin kanaalin tuntumaan, mieluimmin Ranskan puolelle, mutta kanaalissa on ollut ja näyttää edelleen tulevan vähän liikaa tuulta. Toisena vaihtoehtona on purjehtia Espanjan luoteiskulmaan Corunaan ja katsella siellä sitten keliä Biskajan ylitykseen, mutta Espanjassakin viuhuu tuuli. Nyt tätä kirjoittaessa saattaisi olla rako lähteä matkaan huomenna, ottaa suunta kohti Ranskan Brestiä ja tehdä lopullinen päätös merellä, kun aletaan olla Corunan korkeudella.





Tulivuoren laavatunneli https://en.wikipedia.org/wiki/Algar_do_Carv%C3%A3o oli taas sellainen "kerran elämässä"-paikka, jota kuvilla ei saa välitettyä katsojalle, mutta tässä kuitenkin muutama otos.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti viestiä, ruusuja, risuja, kysymyksiä, mitä vaan. Pyrimme vastaamaan, kun olemme netin äärellä.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.