Lähdemme Azorien Terceiralta
torstai-aamuna aurinkoisessa säässä ja kevyellä tuulella. Juuri
lähtiessä tekevät jenkkien viisi hävittäjää ylilennon, kai
ihan vaan meidän kunniaksi? Tuuli on todella kevyttä, sääennusteen
lupaama matalapaineen reuna vaikuttaa jääneen lännemmäs ja sinne
meidän ei ole järkevää lähteä etsimään tuulta. Saamme
purjehdittua muutaman tunnin pätkiä, mutta vielä enemmän joudumme
ajelemaan koneella.
Tähän asti olemme saaneet otettua
säätiedot merellä onsatmailin sähköpostiohjelman ja
satelliittipuhelimen yhteistyöllä, mutta nyt ne molemmat
takkuilevat, satelliittipuhelin pitää todella pätkien yhteyden
satelliittiin ja onsatmail lakkaa toimimasta kokonaan. Yritämme
vielä ottaa säätietoja käyttäen satelliittipuhelinta modeemina,
mutta lopetamme siinä vaiheessa, kun puhelimen laskuri näyttää
kulutettua aikaa noin 15 euron arvosta ja datasta on tullut vasta
pieni osa. Onneksi s/y Calimeran Nikke on tiedottanut meille jo
aiemminkin suuremmista säätilan muutoksista ja nyt lähetämmekin
Nikelle viestin, että olemme kokonaan häneltä saatujen säätietojen
varassa. Nikke lähettääkin meille luotettavasti ennusteita kerran
tai pari päivässä.
Sunnuntaina matkaa on tehty reilu kolme
vuorokautta ja tuuli on hävinnyt lähes kokonaan. Arvomme
kurssivalintaa eteenpäin: riittääkö diesel Ranskan Brestiin? Ehkä
juuri ja juuri, varsinkin jos tuuli sattuisi löytymään vaikka
yhdeksi päiväksi. No, entäs jos se tuuli käääntyy vastaiseksi,
silloinkin tarvitaan todennäköisesti konetta. Ranskan edustalla on
myös todella voimakkaat vuorovesivirrat, eteenpäin pääsy saattaa
olla mahdotonta ilman konetta heikossa tai vastaisessa tuulessa.
Pohdinnan ja saatujen säätietojen valossa teemme päätöksen
kurvata Pantheran nokan kohti Espanjan Corunaa, viimeksi jäikin
paellat syömättä.
”Purjehtiminen” tuulettomalla
merellä on todella tylsää ja koneen pörinä ärsyttää ja särkee
päätä. Tapahtumia on vähän, vain muutama rahtilaiva näkyy
plotterin näytöllä, jopa yhden näemme paljain silmin. Mutta on
täällä elämääkin, delfiinit käyvät moikkaamassa
ohikulkumatkallaan -nämä tosin ovat selvästi valtamerirotua, eivät
jää temppuilemaan veneen vierelle eivätkä odota valokuvaajaa,
menevät menojaan oman halunsa mukaan. Tiistai-iltana istumme
sitloodassa, kun veneen oikealta puolelta kuuluu puhahdus, murtuva
aalto tyynessä meressä? Ei, vaan musta-valkoinen valas, joka
haukkasi happea ihan Pantheran kyljessä, parin metrin päässä
meistä. Muut näkemämme valaat olivat vain vilauksia kaukana
veneestä, yhden nukkuvan ohitimme todennäköisesti melko läheltä,
mutta huomasimme sen köllöttelevän paikallaan vasta kaukana
perämme takana.
Keskiviikkona matkaa on tehty viisi
vuorokautta ja näemme purjeveneen, ensimmäisen merellä Bermudan
jälkeen! Sen jälkeen, kun tiemme erkanivat s/y Moodin kanssa
Bahamalla, olemme nähneet merellä vain yhden ainoan purjeveneen
Bahaman ja Bermudan välissä. Meitä on nyt siis kaksi venettä
keskellä merta ja olemme suoraan törmäyskurssilla, me menossa
itään ja Prince de Bretagne (iso kilpa-trimaraani) matkalla
pohjoiskoilliseen. Me hitaampana ja koneella ajavana väistämme
muuttamalla kurssia. Otamme VHF:llä yhteyden ja vaihdamme
kuulumiset, kaverit ovat matkalla Ranskaan.
Corunaa lähestyttäessä on meidän ja
rannikon välissä laivojen moottoritie eli karttoihin merkityt
etelä-pohjoissuuntaiset kaistat, joita kaikki isot alukset ajavat
tällä kohden ilmoittauduttuaan ensin liikenteen valvonnalle ja
saatuaan oman kohdan kaistasta. Kaistoja on yhteensä neljä,
molempiin suuntiin eri kaista vaarallisia aineita kuljettaville
tankkereille ja tavallisille laivoille. Purjeveneellä tällaista
liikennekaistaa pitkin ei saa ajella, ainoastaan suoraviivainen
ylitys on sallittua ja tietysti sekin suurella varovaisuudella.
Tulemme kaistojen reunaan juuri vähän ennen hämärää,
kuuntelemme VHF-kanavaa 79, vahdimme kaistalla kulkevia laivoja sekä
plotterin että tutkan näytöllä. On haastavaa löytää meille
sopiva rako laivojen välistä: ”Tuo seuraava tulee 15 solmun
vauhdilla...mikä meidän vauhti on...meillä kestää noin 15
minuuttia tuohon oletettuun törmäyskohtaan...ehditäänkö alta
pois, jos lisään nyt kaasua...voi olla...siis kaasu isolle ja
vauhtia Pantheraan...ei onnistu, se tulee liian äkkiä...siis kaasu
pois...käännös vasempaan...mennään vähän sitä vastaan tässä
sivussa...sitten se ehtii meidän edestä...hyvä...nyt se alkaa olla
meidän keulalinjan kohdalla...nyt kaasua kohti sitä...mennään sen
perän takaa ja ehditään seuraavan edestä... Muutama laiva
kohdataan aika läheltä, noin neljännesmailin päästä, tuntuu
että ollaan jo liian lähellä, kun yön pimeydessäkin näkee lukea
laivan lkyljessä olevan nimen:-) Onneksi kaistojen välissä on
turvakaistat, joita kukaan ei näytä ajavan, eli saamme aina välillä
henkäistä hetken ja keräämme energiaa ja keskittymistä taas
seuraavan kaistan ylitykseen. Koko liikennejärjestelmän ylitys
kestää meiltä viisi tuntia -mitähän sanoisi tästä se
purjehtija, joka suomi24:n purjehduspalstalla kyseli Vuosaaren
satamasta lähtevien laivojen aikatauluja päästäkseen väylän
yli?:-)
Panthera on tuo pyörylä, edessä oleva lyhyempi viiva näyttää seuraavan kahden tunnin aikana kuljettavan matkan. Kolmiot on rahtareita, jotka ajavat omissa karsinoissaan. |
Rahtilaivojen jälkeen saamme leikkiä
kuuruhippaa kalastusalusten kanssa, joita tuntuu nousevan kuin sieniä
sateella. Onneksi täällä suurimmalla osalla kalastuspurkeista
näyttää olevan lähettävä AIS, jolloin näemme aluksen sijainnin
ja suunnan plotterin näytöllä. Haastavuutta tekee se, että niiden
AIS näyttää olevan aika heikkotehoinen ja näkyy vasta aika
lähellä. Myös tutkassa nuo matalat alukset näkyvät viime
tipassa. Kalastusalukset eivät myöskään aja suoraa viivaa, vaan
niiden reitti on jonkinlainen käännynpä tästä oikealle-ajan
ympyrää-kurvaan suoraan sua päin-tulen muuten tosi kovaa-eipäs
kun käännynkin juuri takaisin päin. Pimeässä emme myöskään
tiedä, mitä perässä vedettäviä härpäkkeitä näillä
aluksilla on laahattavanaan, joten me väistämme kaikkia ja
riittävän kaukaa. Ei siis juuri nukuttu viimeisenä yönä ennen
Corunaa.
Matkan viimeiset tunnit ajelemme
umpisumussa kohti satamaa, mutta onneksi sumu hälvenee juuri vähän
ennen satama-altaaseen menoa. Olemme valinneet Corunan marinoista
uloimman, aiomme vain tankata itsemme ja diesel-tankit ja jatkaa
matkaa mahdollisesti jo huomenna. Corunaan saapuessa on merimatkaa
takana 982 mailia eli noin 1770 km ja aikaa matkaan meni 8 vrk ja 3
tuntia.
Vanha linna suojelee satamaa ja marinaa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jätä rohkeasti viestiä, ruusuja, risuja, kysymyksiä, mitä vaan. Pyrimme vastaamaan, kun olemme netin äärellä.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.